Tuesday, May 13, 2014

100 Deeds For Eddie Mcdowd

                Dulu aku ada tengok rancangan ni kat NTV7. Kisah budak nakal yang disumpah menjadi anjing sebab terlalu banyak buat jahat. Dan balasannya, dia kena buat seratus kebaikan untuk menukarkan dirinya semula kepada manusia. Nama budak tu Eddie (tu pun kalau korang tengok tajuk cerita tu la). Yang tukarkan dia menjadi anjing tu dipanggil The Drifter. Aku pun tak tahu nama dia apa dalam cerita tu. Aku pun tak tahu dia ni ahli sihir atau tuhan. Sebab aku tak tengok cerita ni sampai habis.

                Lepas Eddie bertukar menjadi anjing, hanya the drifter je yang boleh faham apa yang eddie cakap (bahasa anjing). Kewujudan eddie tiada siapa yang tahu, malah keluarganya jadi tak wujud (besar kuasa magik nak guna untuk buat macam tu). Then, untuk menjadikan cerita lebih menarik, seorang budak dipilih menjadi teman eddie untuk membuatnya menjadi budak baik. Nama budak tu adalah Justin. Budak yang selalu kena buli dengan eddie. Pada mulanya memang dia tak percaya sebab kemunculan anjing yang boleh bercakap dengan dia. Sebabkan dia ni budak baik, terima je la si eddie tu dan tolong dia berubah.

                Aku tengok cerita ni pun tak sampai habis pun. Sebab ntah kenapa NTV7 tak siarkan rancangan tu lagi. Mungkin sebab watak dia anjing dan buat pengaruh buruk bagi kanak-kanak muslim yang kemungkinan nak bela anjing. Haha. Anjing tu haram. Memang la.


                Bila aku fikir, lebih baik sumpah orang tu jadi binatang dan biarkan dia bersendirian mencari cara untuk lepaskan dirinya dari sumpahan tersebut. Sebab manusia sekarang ni semuanya otak pandai cuma tak tahu cara nak guna buat orang lain gembira. Bila kita cuba buat baik, ada je fikir yang bukan bukan. Malah ada je langsung tak menghargai. Perasaan manusia selalu ada perkara negative. Sebab tu la tiada orang yang baik kat dunia ni. kalau ada pun, tu kira bertuah la siapa yang dapat orang macam tu. Tapi atas kita juga buat orang tu jadi baik dengan kita atau musuh kita. Bak kata orang, masa dilahirkan, kita ni seperti kain bewarna putih. Keadaan sekeliling yang mencorakan kain putih tersebut.      

No comments:

Post a Comment