Wednesday, May 14, 2014

Kalau Aku Kaya...

Mesti korang ingat lagu dari Awi Rafael dengan Altimet. Kalau aku kaya. Apa yang korang akan buat dengan harta yang tak putus-putus sampai 7 keturunan? Aaahh…takyah tanya korang la. Yang tu korang fikir sendiri la. Hehe. Apa yang aku nak buat jika harta aku banyak.

Bila dah kaya, mungkin kita akan fikir, apa yang kita nak buat. Bagi aku, aku akan puaskan hidup aku dulu. Aku tak nak fikir pasal orang lain dulu. Aku fikir pasal diri sendiri. Aku nak buat apa yang aku patut buat selama ni. Pertama sekali aku nak melancong. Aku nak tengok bunga sakura kat Jepun, nak naik Eifel Tower kat Paris, Ferry Wheel kat Las Vegas, nak main salji kat Korea, nak main surf kat Hawaii, nak jalan kat GreatWall kat China, nak makan cake dan chocolate kat Belgium dan banyak tempat lagi aku nak pergi. Sebab semua tempat tu bukan boleh dibuat kat tempat lain. Memory tak mungkin sama disetiap tempat. Hehe.

Seterusnya, aku nak buka kedai kek. Haha. Pelikkan? Orang kaya nak buka kedai kek. Buka la restauran mewah atau hotel 5 bintang kan. Well, my dream come 1st. So, kena la tunaikan. Aku nak buat resipi baru yang takde lagi kat dunia ni. Walaupun bahan yang digunakan adalah sama. Bila dah kaya, tak fikir sangat pasal untung tapi fikir pasal kepuasan pelanggan. Kalau kek sedap, nanti diorang datang lagi beli kek kan. Hehe. Well, yang penting, aku nak buat kek rainbow untuk si dia. Hehe.

Yang ketiga, aku bukan nak manjakan keluarga aku, tapi yang utama aku nak mak dan ayah aku gembira. Mereka nak pergi haji sepuluh kali pun, aku akan hantar mereka. Kalau mereka nak barang yang mereka impikan dulu, aku dapatkan untuk mereka. Kalau mereka nak aku balik makan malam bersama mereka, aku akan cuba luangkan masa aku untuk mereka. Sebab yang tu lebih berharga dari harta yang aku ada. Hehe. Adik beradik aku pula, aku bagi modal untuk mereka buka perniagaan sendiri. Hehe. Bagus tak aku???

Yang keempat, aku nak buka zoo. Eh, kenapa? Sebab banyak binatang nak pupus. Aku rasa baik aku pelihara mereka supaya mereka kekal membiak banyak macam manusia. Walaupun dah langgar hukum mother nature, tapi lebih baik pelihara mereka sebaiknya. Memang kitaran hidupan liar tu penting, tapi kewujudan mereka lagi penting. Nanti anak cucu korang tak kenal siapa mereka. Betul tak??? Hehe.


Yang terakhir sekali, mestilah untuk my lover. Kalau tak, siapa lagi yang nak kongsi kekayaan aku ni kan. Haha. Semua tu apa yang aku nak buat kalau aku kaya. Tak salah kalau manusia berangan nak jadi kaya. Mana tahu nanti tuhan tunaikan dengan atas usaha diri sendiri. Nak kaya kena usaha la kan. Walaupun jual dadah, tipu orang dengan MLM, black market, mencuri dan sebagainya itu, adalah usaha masing-masing untuk jadi kaya, tapi salah dari sisi undang-undang.  Jangan la berusaha dengan cara yang salah, berusaha la dengan cara baik yang orang nampak mulia.    

No comments:

Post a Comment